counter create hit

مطالب مرتبط:

روسیه، قطعنامه آمریکا علیه سوریه را وتو می کند

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره حمله شیمیایی ادعایی در سوریه مخالفت کرد.

روزنامه معروف راز بزرگ بازیگر مرد را برملا کرد +عکس

جفری راش بازیگر استرالیایی برنده اسکار بعد از انتشار مقاله نشریه «تلگراف» مبنی بر اتهام بدرفتاری، عملا زمین گیر شده است.

هشدار هند به ورود غیرقانونی به آب های ایران

دولت هند ضمن تاکید بر اقدام قانونی پرسنل نیروی دریایی سپاه در حراست از آب های ایران، به اتباع جویای کار خود نسبت به حضور در قایق های ماهیگیری اماراتی، عربستانی و بحرینی که ممکن است وارد آب های ایران شوند، هشدار داد. ...

جدیدترین موضع گیری عادل الجبیر درباره برجام

وزیر خارجه عربستان که به همراه ولیعهد این کشور در فرانسه به سر می برد، مجددا درباره برجام موضع گیری کرد.

هاشمی: اجازه نمی دهیم هزینه درمان افزایش یابد

وزیر بهداشت : حضور ما در وزارت بهداشت یقیناً به طمع قدرت نبوده بلکه برای ایجاد تغییری بوده که ثمره آن، دستگیری از مستمندان، نیازمندان و افراد کم بضاعت است و تا زمانی که به این هدف آسیب نرسیده باشد، هستیم و تا زمانی که ما هستیم اجازه نمی دهیم اصول اولیه ای که م ...

رئیس جمهوری ایتالیا دوباره فراخوان داد

سرجو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا فراخوان دور دوم رایزنی با احزاب را برای خروج از بن بست سیاسی و رسیدن به راه حلی جهت تشکیل دولت جدید، کرد.

حدیث/ آثار غیبت کردن در کلام رسول اکرم(ص)

حدیث/ آثار غیبت کردن در کلام رسول اکرم(ص)

به گزارش جهان نیوز، اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش های تاریخی است. پيامبر صلي الله عليه و آله : مَنِ اغْتابَ مُسْلِما اَو مُسْلِمَةً لَمْ يَق ...

چشم انتظاری برای تبیین سند اصلاحات

روزنامه قانون نوشت: اصلاحات پدیده ای فرا انسانی و طبیعی به حساب مي آيد زيرا محیط زیست انواع موجودات از جمله انسان بنابر یک قانون طبیعی و خارج از اراده پیوسته در حال حرکت، تغییر و تکامل است. بنابراین، همه موجودات از جمله انسان به منظور ادامه بقا و پرهیز از انو ...

انهدام باند بین المللی قاچاق مواد مخدر در کرمان

دادستان عمومی و انقلاب کرمان از انهدام یک باند بین المللی مسلح قاچاق مواد مخدر قبل از ورود به استان کرمان خبر داد.

دختر اسکریپال پیشنهاد کمک روسیه را رد کرد

دختر سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس که حدود یک ماه پیش در انگلیس مسموم شده بود در اولین بیانیه رسمی خود که از سوی پلیس لندن منتشر شد، پیشنهاد ارائه کمک توسط روسیه را رد کرد. ...

طنز؛ پکیج جمع بندی عید

علی بایبوردی در ستون طنز روزنامه قانون نوشت: مهم ترین سوالی که قبل از هر عید دیدنی پرسیده میشه، اینه که خونه شون اینترنت داره یا نه؟! اگه نداره ما رو الکی نبرین. کلی از برنامه هامون باید آپدیت شن و توقع ندارین با اینترنت خودمون این کارو بکنیم که؟! ...

کدام کارگردان زن در جشنواره جهانی فیلم دارد؟

فیلم «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی به عنوان یکی از ۶ فیلم ایرانى بخش هاى مسابقه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر انتخاب شد.

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

«فِراری» ساخته داود نژاد، احتمالا متفاوت ترین فیلم روی پرده است، داستان دختری که به دنبال رویاهایش در شهر می چرخد و با جامعه ای پر مخاطره مواجه می شود. ...

محبوس شدن دو کارگر در بالابر

دو کارگر افغان که در بالابر مغازه گیر کرده بودند، علی رغم تلاش آتش نشان ها به دلیل جراحات وارده فوت کردند.

پرداخت صدها میلیون تومان خسارت به ناشران در نمایشگاه کتاب سی‌ام

سخنگوی نمایشگاه کتاب با یادآوری مشکلات ناشران در میزبانی شهر آفتاب از این نمایشگاه، گفت: تنها در سال گذشته صدها میلیون تومان بهâعنوان خسارت به ناشران پرداخت کردیم. ...

کارگردان «پرواز به تاریکی»: برای دشمنی با دولت، تئاتر را دستاویز قرار ندهید

افشین هاشمی در واکنش به اعتراض یک کانال تلگرامی نسبت به تیزر نمایش «پرواز به تاریکی» در نامه ای سرگشاده نوشت: «برای دشمنی تان با دولت یا هر کس دیگری که ما نمی دانیم، تئاتر را دستاویز قرار ندهید.» ...

اتفاق بی سابقه برای ایرانی ها در کن ۲۰۱۸

در جشنواره کن امسال سه کارگردان ایرانی برای دریافت نخل طلا با هم رقابت می کنند. اصغر فرهادی با فیلم «همه می دانند»، جعفر پناهی با فیلم «سه رخ» و اوا هیوسون با فیلم «دختران خورشید». ...

راه های ارتباطی با بانک مرکزی درباره نرخ ارز

بانک مرکزی ایران به منظور پاسخ به سوالات مردم در خصوص یکسان سازی نرخ ارز، راه های ارتباط با این بانک را اعلام کرد.

اجبار استفاده از سلبریتی ها در تلویزیون

تهیه کننده برنامه «بوی عیدی» به نقش اسپانسرهای برنامه های تلویزیونی در دعوت از سلبریتی ها اشاره کرد و گفت: زمانی که حامی مالی برنامه بخواهد که سلبریتی ها در آن حضور داشته باشند، اگر تهیه کننده هم مخالف باشد، مجبور است که بپذیرد. ...

حاتمی کیا از منتقد های وابسته!

حاتمی کیا از منتقد تا وابسته!

اخبار; روزنامه ملی امروز در یک یادداشت از صادق مرزی نوشت: بدون اخیر "ابراهیم حاتمی کیا" بسیاری از اخبار است که ایجاد ارزش خبری در شهر فینیکس می ایستد و به بالاترین حد ممکن است. این گفت و گو از این کلمات چیزی است که تعیین کننده خط نقاشی که کمتر کسی دیگری ناراحتی خود را به او داد این در علاوه بر این به ققنوس به دریافت و درک برخی از زبان گفتاری است. اما مگر این کلمات بزرگ چه بود به یک اندازه به آغوش لحظه و حتی به اندازه خاموشی ترین از سوی دیگر برای تلفن همراه خود را? آیا شما به جز مورد ' "وابسته" را به عنوان او صحبت کرد یک زبان جدید را بررسی کنید که به اندازه واکنش نسبت به او شکل گرفت؟ آیا کسی نمی دانست فیلم آخر ابراهیم حاتمی کیا همچون 2 اثر پیشین او محصول کدام موسسه سینمایی است؟ آیا کسی شکی در آن داشت که حاتمی کیایی که پرکارترین کارگردان دفاع مقدسی کشور است خود را مدیون شهدا می داند؟ آیا این نخستین بار بود که او در قامت یک منتقد به جریان سینمایی ایران شوریده بود؟ اینها و حجم انبوهی از سوالات مشابه همگی یک جواب دارد و آن «خیر» است؛ پس دقیقا چه اتفاقی افتاد که ابراهیم حاتمی کیا بار دیگر و این بار در آغاز دهه چهارم فیلمسازی خود باز هم بر سر زبان همگان افتاد و موج جدیدی در تقسیم بندی های سینمایی ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال قطعا مستلزم آن است که ابتدا به ماهیتی از ابراهیم حاتمی کیا بپردازیم که او را همواره در سطح یک کارگردانی کشور، تبدیل به کارگردانی پیشرو و جریان ساز کرده است. حاتمی کیا پیش و بیش از هر چیز «فرزند زمانه» خود بوده است، او همواره سینمایش را به جای استانداردهای روشنفکری در معادلات ملموس اجتماعی خود پایه گذاری کرده و در همین سطح نیز توقف نداشته است، دوربین سینمای او روایت «حال» بوده با تلنگری به «آینده». در کارنامه سینمایی او اگر 3 فیلم نخست را که سعی در ارائه تصویری عرفانی (نه انتقادی) از جنگ داشته اند، کنار بگذاریم، او راوی داستان هایی در زمان حال برای تلنگر به آینده بوده است؛ او حال را با ارزش هایی که از گذشته به ارث برده به مقام مقایسه می کشاند و هشداری به آینده پیش رو می دهد و بر همین اساس نیز طبیعی است که او در عین وفاداری به ارزش های انقلابی (به جا مانده از گذشته) لبه تیز انتقادات خود را به سوی آینده نشانه می گیرد تا توأمان، رویکردی انتقادی و در عین حال انقلابی را نسبت به سوژه های متعدد داشته باشد و این چیزی است که از تغییر و تحولات ارزشی جامعه در مسیر توسعه در «آژانس شیشه ای» تا مساله ای همچون سقط جنین و آینده مناسبات و ارزش های خانوادگی در «دعوت» قابل تماشاست. پس چنانکه مشهود است او نماینده موجی انتقادی از سینماست که به جای کوباندن «وضع نامطلوب موجود» بر سر «ارزش های پیشینی»، مسیری معکوس را طی می کند و با کوباندن «ارزش ها» بر سر «وضع موجود» هشداری نسبت به دوری این دو از یکدیگر می دهد. تمام قهرمانان سینمایی او همیشه شورشی را به نمایندگی از ایده آل های انقلابی نسبت به وضع غیرانقلابی رهبری می کنند. آنها نقد می کنند، هشدار می دهند، حتی گروگان (شاهد) می گیرند اما هیچ تیشه ای به ریشه گذشته نمی زنند. آنها فرزندان «حال» هست و «آینده» ای را تصویر می کنند که در آن ارزش های به جا مانده از «گذشته» روز به روز کمرنگ تر می شود، نسبت محافظی که به اختیار می خواهد حافظ شخصیت نظام باشد با نسبت بادیگاردی که مزدورانه می خواهد از جان یک شخص دفاع کند آخرین موردی بود که در سینمای او تصویر شد. حال با در نظر داشتن چنین پیش زمینه ای نسبت به موقعیت روایتگری ابراهیم حاتمی کیا شاید بهتر بتوانیم به ارزیابی علت خروش اخیر او و موج عظیم بازتاب هایش بپردازیم. حاتمی کیایی که مطلع نطق خود را بر قید «وابسته بودن» می گذارد، کارگردانی است با 3 دهه سابقه فیلمسازی در انتقادی ترین سطح آن، او همواره به نقد سیستم می پرداخته و حالا می گوید به وابستگی به این سیستم افتخار می کند و این دقیقا همان تناقض پرسش برانگیزی است که حاتمی کیا را کماکان در قله سینمای ایران نگه داشته است. او پیشرو جریانی است که نقد می کند و حتی گزنده ترین زبان را نیز برای این کار انتخاب می کند اما نقد را در خدمت بازگرداندن وضع نامطلوب موجود به نظام ارزشی باقیمانده از گذشته (اندیشه ها و اصول تغییرناپذیر انقلابی) قرار می دهد و بر همین اساس راهی انقلابی-انتقادی را در پیش می گیرد که ممیزه او با جریان غربزده سینمای کشور است. اگر آنها نقد می کنند، مسیر نقدشان عبور از چیزی است که حاتمی کیا را وادار به نقد کردن برای رسیدن به آن می کند، آنها نقد می کنند تا با پرداختن به وضع موجود ارزش ها بی اعتبار شوند اما حاتمی کیا نقد می کند تا وضع موجود را بابت دور شدن از ارزش ها بی اعتبار جلوه دهد. برای گروهی که وضع موجود را همچون پتکی بر سر ارزش ها می زنند، «حکومتی» بودن نشانه ای از تقید به ارزش هاست، پس حتی در دولتی ترین فیلم های شان سعی را بر آن می گذارند تا خود را جدا از حکومت معرفی کنند اما برای گروهی که می خواهند ارزش ها را همچون کاسه آبی بر صورت جامعه مبتلا شده به وضعی نامطلوب بپاشند، «حکومتی» خطاب شدن هرچند با نیت کنایی و مخرب باشد اما منفی جلوه نمی کند، چرا که آنان نقد می کنند تا حکومت را تقویت کرده باشند. معلوم نیست که واکنش ها به سخنان ابراهیم حاتمی کیا تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و چه تاثیراتی بر روند استقبال مردم نسبت به ساخته آخر او می گذارد اما آنچه محل شک نیست، آن است که سخنان اخیر حاتمی کیا می تواند تقسیم بندی موجود اما نامشهود میان منتقدان وضع موجود را شفاف تر و روشن تر از گذشته کند، آنها که نقد می کنند تا ارزش های به ارث رسیده از گذشته را تعین ببخشند و آنان که نقد می کنند تا دیگر ارزشی از گذشته به ارث نرسد. این تقسیم بندی سینمایی را می توان به غالب تقسیم بندی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعمیم داد تا مشاهده کرد که خاستگاه انتقادی منتقدان موجود چه هست، چرا که دیگر تمام جریانات حاکم بر کشور سعی می کنند خود را با انتقادات شان اعتبار ببخشند و آنچه می تواند ممیزه ای میان این جریانات انبوه انتقادی باشد، آن است که خاستگاه مطلوب آنان برای انتقاد در کدام سو است.